Integritetspolicy - gdpr för Nordic Design

  • När du handlar av Nordic Design ingår du ett avtal med oss vilket innebär att du måste vara över 18 år.
  • I samband med köp godkänner du också våra villkor. Läs därför alltid igenom köpevillkoren innan du beställer.
  • Vi förbehåller oss rätten att när som helst göra ändringar i köpevillkoren.

Företaget Nordic Design med webbutik nordic-design.nu har sitt säte i Mjölby.
Vår kontaktinformation och öppettider hittar du HÄR»

Köpvillkor - Nordic Design1. Betalningsmetoder2. Restnotering - Garn3. Leverans - Frakt4. Digitala filer5. Priser6. Ångerrätt7. Reklamation8. Ansvarsbegränsning9. Produktinformation10. Digitala filer11. Personuppgifter & GDPR12. Tvist och lagval13. Force Majeure

 Köpvillkor – Kort version

Eftersom det är tidskrävande att läsa köpevillkor har vi sammanställt de viktigaste punkterna i stora drag.
Våra fullständiga köpevillkor hittar du under flikarna.

  • Vi ingår endast avtal med personer över 18 år.
  • Priser anges i SEK och inkl. moms.
  • Du kan för närvarande betala med Swish, Klarna eller Bankgiro.
  • Vi skickar din order efter att vi bekräftat betalningen.
  • Ordern skickas oftast samma dag eller dagen efter beställning (vardagar). Leveranser skickas inte under helger.
  • Leverantörer har ofta krav på köp av garn vid köp av mönster (digitala filer). Under mönstret anges hur många nystan som gäller.
    Vi förbehåller oss rätten att avbryta beställningar som inte uppfyller villkoret.
  • OBS! Vi återbetalar ordrar som inte uppfyller kravet ovan – minus bankavgiften på 3 kr.
  • Digitala filer (mönster) skickas manuellt till din angivna e-postadress.
  • Du har ingen ångerrätt på digitala filer.
  • Varor levereras normalt av Post Nord inom 1-4 vardagar efter beställning.
  • Du har 30 dagars öppet köp och returrätt. Varorna ska vara i säljbart skick.
  • Ångrar du ditt köp står du för alla fraktkostnader. Har vi skickat fel står vi för alla fraktkostnader.
  • För paket som inte hämtats ut debiteras du med en avgift på 250 kr.
  • Prenumerera på sidan för att ta del av våra nyheter och erbjudanden!
  • Du får en 10% rabatt på ditt första köp när du prenumererar. Rabatten kan inte dras i efterhand.
  • Rabattkoder och andra rabatter kan aldrig kombineras om inget annat anges.

1. Betalningsmetoder

Vi accepterar betalningar via Swish, Klarna och Bankgiro.
Inga varor skickas förrän vi bekräftat inbetalningen.

  • Swish

    Swish.nr: 1234 68 43 95

    Betala säkert via Swish som är kopplat till din bank.
    OBS! Ange alltid DITT Namn + Beställningsnummer som referens!>

  • Klarna

    Säker och smidig betalning med Klarnas flexibla betallösningar.  … Läs mer på Klarna

    Välj mellan:

    • Betala här och nu.
    • Få först. Betala senare.
    • Dela upp.
  • Bankgiro
    Bankgiro.nr: 5848-9832

    Förskottsbetala genom att betala in till vårt bankgironummer.
    Kommer ingen inbetalning förutsätter vi att du har ångrat ditt köp.

2. Restnoteringar – Garn

Vi gör vårt bästa med att alltid ha alla färger i lager. Ibland säljer vissa färger snabbare, vi har valt att man för vissa varor kan beställa via restorder.
Eftersom vi beställer regelbundet lägger vi den saknade färgen på vår nästa order hos leverantören.

Vi skickar allt garn tillsammans. Dvs. vi skickar inte i omgångar där delar av beställningen är restnoterade.
Önskar du att få leverans i omgångar får du betala för två fraktkostnader. Kontakta oss så hjälper vi dig.

Vi beställer måndag fm. varje vecka.

  • Det tar ca 5 dagar att få hem garnet (måndag -> torsdag/fredag), under förutsättning att den färgen finns i lager hos leverantören.
  • När vi beställer varor (senast måndag förmiddag), kommer garnet till oss på följande torsdag – fredag.
  • Garnet skickas till dig samma dag som vi får hem det.
Du får information via hemsidan om en färg är restnoterad.
Vi hör alltid av oss vid ytterligare förseningar, dvs. om leverantören inte har garnet i lager.
Du har alltid möjlighet att avbryta din order om du tycker att leveransen tar för lång tid.

Längsta leveranstiden:
Beställer du restnorerat garn på tisdag kommer garnet på torsdag/fredag veckan efeter. = max 10 dagar.
Undantag: I de fall vi beställt in ett garn vi normalt sett inte erbjuder ur vårt sortiment så betalas garnet i förväg och köpet kan inte returneras.

Notera! Denna information inkluderar inte leveranstiden från Nordic Design till dig. Räkna med 1-3 dagar för leverans vis PostNord.

3. Leverans – Frakt

När du slutfört din beställning skickas en orderbekräftelse till din e-postadress.
I bekräftelsen finner du alla uppgifter om produkter, pris, fakturerings- och leveransadress.

Är något fel i orderbekräftelsen, kontakta oss omedelbart via e-post eller SMS.

  • Leverans

    Våra normala leveranstider är 1-4 dagar. (Vardagar)

    OBS! Beställningar som skapas under helger skickas tidigast nästa vardag.

    Om förseningar i leveransen skulle uppstå så kontaktar vi dig.
    Har du inte hört från oss… Kontakta oss så hjälper vi dig.
    OBS! Ring under våra telefontider – SMS övriga tider. Annars skickar du e-post.

    Vid outlöst försändelse tas en avgift ut på 250:- den täcker retur och hanteringskostnader som uppstår.

  • Frakt

    Alla frakter skickas med Post Nord.

    Priset utgår från varans vikt + förpackningsmaterial.

    I varukorgen väljer du det fraktalternativ som passar dig.
    Paketet skickas hem till dig eller till ditt närmaste utlämningsställe.

    Beställningar över 1 000 kr erbjuds fri frakt och skickas alltid som Varubrev.

    Du får e-post/SMS från PostNord när din beställning registrerats. Du kan också följa paketet via PostNords app.

    Brev kan inte spåras. Därmed tar vi inget ansvar efter att paketet lämnat oss.
    Vi ansvarar heller inte för ev. förseningar som orsakats av PostNord.

4. Digitala filer

Digitala filer (mönster) skickas som pdf-fil till din angivna e-postadress. Filerna skickas manuellt efter bekräftad betalning och i samband med leverans av garn. Oftast inom 1-2 dagar.

Har du inte fått ditt mönster? Det kan ha hamnat i papperskorgen i ditt mail-program. Sök på rubriken ”Mönster från Nordic Design”.

  • Krav på köp av garn

    De flesta mönster får endast säljas vid köp av garn. Hur många nystan står angivet under varje produkt.
    Vi förbehåller oss rätten att avbryta köp som inte uppfyller villkoret.

    OBS! Vi återbetalar ordrar som inte uppfyller kravet på köp av garn – minus bankavgifter på 3 kr.

  • Utan krav på köp av garn

    Digitala filer (pdf) utan krav på köp av garn skickas automatiskt till din angivna e-postadress så fort betalningen bekräftats.
    En länk skickas till din angivna e-postadress. Länken tar dig till mönstret.

    OBS! Du måste ladda ner mönstret på din dator. Du har 14 dagar på dig och du kan ladda ner filen 5 gånger.
    Spara alltd ner filen på din dator.

    Kontakta oss via e-post om du behöver förnya nedladdningstiden.
    Ange alltid ditt namn och beställningsnummer.

  • Övriga filer – Sykörkort

    Filen med sykörkort är en psd-fil som öppnas i Microsoft Publisher.
    Filen skickas manuellt till din angivna e-postadress. Spara alltid ner filen på din dator.
    Har du inte Microsoft Publisher – Ta ner gratis-programmet Libre Office som också kan hantera denna fil.

5. Priser

Alla priser i butiken anges i SEK, inklusive moms.

Vi reserverar oss för ev. felaktigheter på varornas pris och förbehåller oss rätten att justera priset.

Rabattkoder
Rabattkoder gäller för varor med ordinarie priser om inget annat anges.

Rabattkodenen, i samband med prenumeration, skickas automatiskt till din angivna e-postadress. Detta kan ta några minuter.
Vänta på mailet innan du lägger din order!

Får du inte koden till din e-post, kontrollera papperskorgen i ditt mail-program.
Om du fortfarande inte fått koden, kontakta oss så hjälper vi dig.

Snabbaste sättet att nå oss är via sms: 0739-06 40 83
Annars ring under våra telefontider.

OBS!
Rabatter kan inte justeras/läggas till efter att ordern är lagd.
Du måste därmed ha koden innan ordern läggs. Koden skrivs in i kassan och rabatten dras med automatik.

6. Ångerrätt

Vid köp av varor på denna webbplats har du som kund 30 dagars ångerrätt från det att du har tagit emot varan du beställt.
Det är kundens ansvar att bekosta returfrakt.

  • Vid nyttjande av din ångerrätt:

    Kontakta oss via e-post när du vill nyttja din ångerrätt.

    Vi behöver ditt namn och beställningsnummer samt vilka produkter det gäller.

    Du bör omedelbart och senast inom 30 dagar returnera produkterna till oss.

    Du står för returfraktkostnaden och ansvarar för leverans och skick på produkterna vid retur, produkterna bör därför skickas väl paketerade och i ursprunglig förpackning.

    Du kan via oss köpa en returfraktsedel (pdf) som skickas till din e-postadress. Skriv- och klipp ut returfraktsedeln och sätt fast på paketet. Paketet lämnas in hos ditt närmaste postombud. Kostnaden för frakten beror på paketets storlek. Vi informerar dig om kostnaden som du Swishar till oss.

    Återbetalningsbeloppet gäller pris på varan vid köptillfället. Fraktkostnaden återbetalas inte då den redan är förverkad.

    Du återbetalas inom 30 kr från att vi tagit emot varorna och godkänt returen.

  • Ångerrätten gäller inte för:
    • REA-varor
    • Digitala filer som pga. sin beskaffenhet inte kan returneras.
    • Produkter som inte kan säljas igen ex. påbörjade garnnystan, förstörd/saknad banner på garnnystan.
    • Specialtillverkad produkt, som har producerats särskilt för dig.
    Läs mer om den lagstiftade ångerrätten, se HÄR»

7. Reklamation

Vi kontrollerar alla produkter och parti-nummer (garn) innan dessa skickas till dig.
Skulle produkten ändå vara skadad eller felexpedierad när den anländer åtar vi oss i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning att kostnadsfritt åtgärda felet.

OBS! Du måste alltid kontakta oss för ett godkännande innan du returnerar en defekt eller felaktig vara.

Reklamationen ska skickas så fort felet upptäckts, dock senast 7 dagar efter att du har mottagit din försändelse.

  • Hur går du tillväga vid reklamation?

    Kontakta oss när du vill reklamera eventuella fel och defekter.
    Ange ditt namn + beställningsnummer samt en beskrivning av vilka varor det gäller. Bifoga gärna eventuella fotografier.

    Om vi inte kan åtgärda felet, återbetalar vi dig för den defekta produkten i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning.
    Vi står för returfrakt vid godkända reklamationer och återbetalningen för din beställning sker till fullo.

Vi förbehåller oss rätten att neka reklamation om det visar sig att varan inte är felaktig i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning.
Vid reklamationer följer vi riktlinjer från ARN (Allmänna Reklamationsnämnden).

8. Ansvarsbegränsning

Vi tar inte ansvar för eventuella förseningar som orsakats av fraktbolaget.

Vi har inget ansvar för förseningar/fel till följd av omständigheter utanför företagets kontroll (Force Majeure).

Vidare tas inget ansvar för eventuella förändringar av produkter/produktegenskaper som utförts av leverantör och andra faktorer utanför vår kontroll.

9. Produktinformation

Vi gör vårt bästa med att alltid ha så korrekt produktinformation som möjligt samt att hålla lagret uppdaterat. Vi reserverar oss för eventuella tryckfel på denna webbplats samt ev. slutförsäljning av produkter.

Vi gör vårt bästa med att alltid exponera produkterna så korrekt som möjligt med avseende på utseende/färg. Vi reserverar oss för att färgerna kan variera något beroende på bildskärm, fotokvalitet samt upplösning.

10. Information om Cookies

Enligt lag om elektronisk information ska besökare på en webbplats i integritetssyfte få information om att cookies används.

Informationen i cookien är möjlig att använda för att följa en användares surfande.

Cookie är en liten textfil som webbplatsen du besöker begär att få spara på din dator för att ge tillgång till olika funktioner.
Det går att ställa in sin webbläsare så att den automatiskt nekar cookies.

Mer information kan man hitta på Post och telestyrelsens hemsida.

11. Personuppgifter & GDPR

Genom att handla på nordic-design.nu accepterar du också vår Integritetspolicy och vår hantering av dina personuppgifter.

Vi värnar om din personliga integritet och samlar inte in fler uppgifter än nödvändigt för att behandla din beställning.

Vi säljer eller överlåter aldrig dina uppgifter till tredjepart utan rättslig grund.

Nordic Design och dess ägare är ansvarig för behandlingen av personuppgifter som du lämnat till oss som kund.
Dina personuppgifter hanteras av oss för att kunna hantera din beställning samt vid de tillfällen du önskat att ta del av nyhetsbrev och/eller erbjudanden.

Nedan är en summering av hur vi i enlighet med dataskyddsförordningen (GDPR) lagrar och behandlar dina uppgifter.

  • Vad är en personuppgift?

    En personuppgift är all information som direkt eller indirekt kan hänföras till en fysisk person.

  • Vilka uppgifter lagrar vi?

    För att kunna hantera din beställning samt svara på frågor relaterat till din order (kundtjänst) lagrar vi ditt förnamn- och efternamn, adress, telefonnummer, e-postadress, ip-adress och köphistorik.

    Dina uppgifter lagras så länge vi har en rättslig grund att behandla dina uppgifter, exempelvis för att fullfölja avtalet mellan oss eller för att efterleva vår förpliktelse enligt ex. bokföringslagen.

  • Rättslig grund

    I samband med ett köp behandlas dina personuppgifter för att fullfölja avtalet med dig.
    Marknadsföring, kampanjer och liknande utskick sker endast efter samtycke från dig.

  • Vilka uppgifter delas och med vilket syfte?
    • Betalningsleverantör
      Vid genomförande av köp, delas information om din beställning med vår betalningsleverantör. Det som lagras är förnamn, efternamn, adress, e-postadress och telefonnummer. Informationen sparas för att kunna genomföra köpet och för att skydda parterna mot bedrägeri.

      De betaltjänster vi använder oss av är: Klarna och PayPal.

      Vid Swish-inbetalningar lagras ditt namn, mobilnummer, köpesumman och datum för inbetalning hos vår bank (Handelsbanken).

    • Fraktbolag
      För att kunna leverera dina beställningar och slutföra vårt avtal måste vi dela information med fraktbolaget. Det som delas är förnamn, efternamn samt adressuppgifter för leverans. E-postadress och mobilnummer delas också med fraktbolaget för avisering.

      Det fraktbolag vi samarbetar med är: PostNord

    • Nyhetsbrev
      Har du valt att prenumerera på vårt nyhetsbrev delas förnamn, efternamn och e-postadress med vår nyhetsbrevsleverantör. Detta för att kunna hålla dig uppdaterad med information och erbjudanden i marknadsföringssyfte.

      Vi använder ett tredjepartsprogram för utskick av nyhetsbrev.

  • Rätten till tillgång av uppgifter

    Du har rätt att få utdrag av all information som finns om dig hos oss. Utdrag levereras elektroniskt i ett läsbart format.

  • Rätt till rättelse

    Du har rätt att be oss uppdatera felaktig information eller komplettera information som är bristfällig.

  • Rätten att bli glömd

    Du kan när som helst be att uppgifterna som avser dig raderas.
    Det finns undantag för rätten till radering, ex. för att vi ska kunna uppfylla vår förpliktelse enl. bokföringslagen.

  • Ansvarig för dataskydd

    nordic-design.nu är ansvarig för lagring och behandling av personuppgifter i webbutiken och ser till att reglerna efterföljs.

  • Så skyddar vi dina personuppgifter

    Vi använder oss av industristandarder som SSL/TLS och envägs hash-algoritmer för att lagra och behandla känslig information ex. personuppgifter och lösenord på.

12. Tvist och lagval

I tillfälle av att tvist inte kan lösas i samförstånd med företagets kundtjänst och kunden, kan du som kund vända dig till Allmänna Reklamationsnämnden, se arn.se.

För boende i ett annat EU-land än Sverige kan man lämna klagomål online via EU-kommissionens plattform för medling i tvister, se http://ec.europa.eu/consumers/odr

Vid eventuell tvist följer vi alltid beslut från ARN eller motsvarande tvistlösningsorgan.

Tvist gällande tolkningen eller tillämpningen av dessa allmänna villkor ska tolkas i enlighet med svensk rätt och lag.

13. Force Majeure

Vid Force Majeure är Nordic Design befriad från påföljd för underlåtenhet att fullgöra sina förpliktelser enligt detta avtal.

Som force majeure räknas till exempel naturkatastrof, epidemier, pandemier, krig, strejk, sabotage, lagändring, brand eller liknande omständigheter som parterna inte råder över.

Force majeure är en juridisk term som används för att beskriva under vilka onormala eller oförutsedda händelser som en avtalspart inte är bunden av sina förpliktelser enligt avtalet.